Posts

Problématérkép vs. Gyurcsány Takarodj!

Image
"Régebben a problématérkép fölrajzolását követő széleskörű társadalmi egyeztetés után, az érdekképviseleti szervekkel lefolytatott vita alapján kiérlelt koncepciócsomagot tettek le a felkészült baloldali szakemberek az asztalra, akcióprogram keretén belül." Ezzel a mondattal szúr oda Uj Péter az ellenzéki pártoknak VIP hírlevelében és én úgy értek vele egyet, hogy közben nem értek vele egyet.  Értem mire céloz, mit akar mondani. Kicsit benne van a menedzserizmus kiritikája, a modern projekt menedzsment szemlélet, az excel táblák fetisizmusának elutasítása. Megjeleníti a mondat azt az erősen vizualizálható képet, amikor baloldali értelmiségi vagy éppen menedzser szemléletű emberek zárt ajtók mögött próbálják megdolgozni a politikusokat.  Oldaltól függetlenül a politikus általában nem ért semmihez. Egy pszichopata személyiségre, mint Bödőcsnél a Coco Jamboo rácsúszik valamiféle politikai intelligencia (ha van ilyen...), lánykori nevén a szarkavarás képessége. Tehát mindjárt cáf

Mint egy zsák

Image
 A szívem szakad ki, hogy megint 9 éves gyerekeket lőnek le amerikai iskolában.  Egy 10 éves gyerek apjaként nekem már a hírtől a bolygó másik felén görcsbe rándult a gyomrom. Aztán nézem ezt a rendőrségi videófelvételt ilyen szuperéles kamerával ennyire egyenesen élőben az egészet és se szánalom se megértés nincs bennem. Úgy lövik le az elkövetőt, mint egy darab szart. Menetből, gondolkodás, felszólítás, a jogok felsorolása, figyelmeztető lövés nélkül.   Az egész videó az első perctől az utolsóig úgy megdöbbentő, ahogy van, pozitív értelemben. Nem tudom én ilyen nyakig védőfelszerelésbe öltözött taktikai egységet képzeltem, öten egymás után mint a kacsák, sisakban, arcot takaró símaszkban, hatalmas védőszemüveggel, füstgránáttal. Ezekről az ember azt képzeli nem is emberek, az életük erről szól. Van valami félelmetesen ijesztő abban a profi nyugalomban, ahogy ehhez képest egy teljesen hétköznapi ember, sima pólóban és farmerben, megérkezik az iskolához és úgy cipzározza ki a gépfegy

Korean Reality Shows

Image
I don't consider myself a big reality show watcher. I'm roughly familiar with the characteristics of the genre, back when the first such productions appeared on MTV, or when Hungarian commercial television began to introduce licenses like Big Brother, Survivor, and similar ones, I watched them with great interest. My first impression was that the initial moments (days) are interesting, but then the dynamics are taken away by the fact that the organizers structure the days with various programs, parade celebrities, and give idiotic tasks instead of letting the conditions and human behavior be observed in their raw reality. There is something perverse and voyeuristic about this, or some kind of human experiment in a bad sense, but the truth is that this is the part that would have interested me. However, I quickly stopped watching these productions because: The whole thing was over-directed. They increasingly chose extreme characters who were displayed in a circus-like manner. Th

Koreai valóságshowk

Image
Nem tekintem magam egy nagy valóságshow nézőnek. Nagyjából tisztában vagyok a műfaj sajátosságaival, annak idején, amikor az MTV-n az első ilyen produkciók megjelentek, vagy amikor a magyar kereskedelmi televíziózásban elkezdték behozni a Big Brother, a Suvivor és a hasonló licenszeket, akkor magam is nagy érdeklődéssel figyeltem őket.  Az volt az első benyomásom, hogy az első pillanatok (napok) érdekesek, de aztán elviszi a dinamikát az hogy a szervezők különféle programokkal struktúrálják a napokat, celebeket vonultatnak fel, idióta feladatokat adnak ahelyett, hogy szabadjára lennének engedve a viszonyok és az emberi viselkedést figyelhetnénk meg a maga pőre valójában.  Ebben is van valami perverz, kukkolás jeleggű, vagy valami rossz értelemben vett emberkísérlet, de az igazság az, hogy ez a része engem érdekelt volna. Hamar leálltam azonban ezeknek a produkcióknak a nézésével mert: - Túl lett instruálva az egész. - Egyre inkább szélsőséges karaktereket választottak, akiket cirkusz j

Akaratlan szívesség

Image
Azt írja az újság, hogy csökken a magyar lakosság, különösen a fiatalok körében az EU pozitív megítélése. A 2015-ös migráns válság és az arra rádolgozott kormánypropaganda óta tudjuk, hogy jelentősen nőtt Magyarországon az idegenellenesség. Ezeket a vonalakat összekötve az a konklúzió domborodik ki, hogy tökéletesen működik a propagandagépezet, a magyar lakosság véleménye és viszonyulása tetszés szerinti irányba alakítható.  Én meg már ott tartok, hogy nagyon sokat gondolkodtam, hogy megírjam-e ezt a posztot. Egyre kevesebb energiát érzek, már nem őszinte a poszt abban az értelemben, hogy ez lenne a téma, ami a leginkább foglalkoztat. Kifejezetten taszít az, ami Magyarországon történik és miközben már pusztán azzal, hogy magyarul írok oda kapcsolódom, valójában napról-napra egyre távolabb érzem magam. Nem csak földrajzilag.  Nyugtatom magam azzal, hogy csak a média torz tükrén keresztül látom az országot, nincs saját, kézzel fogható, személyes élményem. Ennyire azért csak nem lehet ros

Vesper (2022)

Image
For me, the most important aspect of a sci-fi is world-building. It doesn't have to be action-packed, nor does it necessarily require a complex storyline. It should transport me to a world that is different from our own - one that is surprising, disturbing, shocking, frightening, or simply captivating. The best sci-fi doesn't even need a plot. Instead, it allows me to explore a world alongside its inhabitants. It doesn't rely on grandiose words or one-dimensional characters of good versus evil. It doesn't need a narrator. A good sci-fi should not be explained; it is best when I don't fully understand it. I don't understand the technology, the institutions, the laws, the customs, or the relationships between people in this world. I don't know who is who. It is up to me to discover these things along the way, and that is the true plot of a sci-fi. It is my journey of discovering this new world. A sci-fi can even be made around a trip to the grocery store, if t

Vesper (2022)

Image
Számomra egy sci-fivel kapcsolatban a legfontosabb elvárás a "világteremtés". Nem kell, hogy tele legyen akcióval. Még az sem szükséges, hogy csavaros története legyen. Vigyen el egy világba, ami legyen más, mint a mi világunk, meglepő, zavaró, megdöbbentő, ijesztő vagy éppen mágnesként vonzó.  A legjobb az lenne, ha nem is lenne semmilyen cselekménye. Hanem csak élnének abban a világban az emberek és én barangolnék benne. Nem kellenek a nagy szavak, a jó és a gonosz köré feltekert egydimenziós karakterek. Narrátor se kell. Egy jó sci-fit nem kell, nem szabad elmagyarázni. Úgy van jól, ha nem értem.  Nem értem a technológiát. Nem értem az intézményeket. Nem értem a törvényeket, a szokásokat, az emberek közötti viszonyokat. Nem tudom ki kicsoda. Ezeket mind nekem kell felfedeznem menet közben és tulajdonképpen ez egy sci-fi igazi cselekménye. Az én utam, amit bejárok ennek az új világnak a megismerésében. Egy parizervásárlás köré lehet sci-fit csinálni úgy, hogy az hallatlanul