Nagy örömömre szolgál, hogy az általunk Észtországban kifejlesztett "social hackathon" módszer elkezdett terjedni Magyarországon. Otthon "közösségi hackathon" illetve "ötletmaraton" néven került bevezetésre. Mi Észtországban angolul a "social hackathon" nevet adtuk neki, észtül "Loometalgud" néven futott, amit leggyakrabban "ötletbörzeként" fordítottunk magyarra, de a "talgud" egy olyan észt kifejezés, amiben sokkal több van.
Azt jelenti ugyanis a szó, amit a mi "kaláka" szavunk jelent, pontosan ugyanazzal a tartalommal. Amikor a helyi közösségek tagjai összeállnak és együtt csinálnak valami olyasmit, amit egyénenként nem, vagy nagyon nehezen tudnak megoldani. Apám még járt kalákába a falujában a 80-as években, mert az ő házának építésében rengeteg falubeli segített, és hétvégenként ezért évekig járt el maga is, másoknak segíteni.
Az általunk Észtországban kifejlesztett módszerről két éve csináltam egy összefoglaló videót:
A történet úgy kezdődött számomra, hogy Észtországba költözve, nagyon hamar beszippantott engem az ottani startup és innovációs kultúra. 2014 novemberében részt vettem az észt szociális minisztérium támogatásával a Garage48 innovációs hub által szervezett hackathon rendezvényen. Az akkori élményeimben ebben a blogbejegyzésben foglaltam össze.
A hackathonon alapvetően az IT terület rendezvényei. A hacker és a marathon szavak összekapcsolásával egy intenzív fejlesztő rendezvény ez. Általában 48 órás, tulajdonképpen két napra összezárnak különböző szakterületekről érkező embereket, akiknek egy-egy problémára kell megoldást találniuk, vagy saját ötletet kell egy kezdetleges prototípusig eljuttatniuk. Nagyon intenzív, hihetetlenül hatékony módszer. A digitális társadalom irányába elmozdult Észtországban minden sarkon van egy innovációs hub és majd minden hétvégére jut egy vagy akár több hackathon rendezvény is.
Amellett, hogy nagyon lelkes voltam, tényleg beszippantott engem ennek a területnek a hihetetlenül kreatív és hatékony kultúrája, volt bennem egy erős kritika is. Én azokkal értek egyet, akik elismerik a Szilicium Völgy és általában a tech cégek eredményeit, azonban kritikusak azzal kapcsolatban, hogy tartalmában ezek a fejlesztések elmaradnak a várakozásoktól.
Miközben haldoklik a bolygónk, szétfeszítenek bennünket a társadalmi problémák, a tech szektor évről évre meg tud lepni bennünket egy újabb fényképmegosztó vagy társkereső közösségi média felülettel és pókszemekre emlékeztető mobiltelefon kamerákkal. Hihetetlen pénzek mennek el, teljesen fölösleges dolgokra és elég sok botrány is övezi már a tech és startup szféra világát, mert ahol a kamu mindig vonza szélhámosokat. Ikonikus volt számomra a Juicero jól megérdemelt bukása, vagy Elisabeth Holmes büntetőjogi kategóriákat kimerítő szálhámosság a Theranos-szal.
Én egyetemi emberként, a társadalomtudományok világából érkeztem ezekre a hackathonokra és bennem az első pillanattól kezdve az mozgott, hogyan lehet mindezt a kreatív energiát valódi társadalmi és környezeti problémák megoldása felé fordítani.
2016 végén jött el a lehetőség, hogy egy nemzetközi konzorcium keretében az egyetemmel egy Horizon2020 programra pályázva fejlesztési forrásokat nyertünk 3 évre és engem ért a megtiszteltetés, hogy a program észt munkacsoportjának a vezetője lehettem. 2017 és 2020 között az EUs program keretében három, de aztán a módszer sikerét látva még további 2 ún. szociális hackathon rendezvényt szerveztünk kísérleti jelleggel.
A szociális hackathon abban tért el az IT szektor hackathon rendezvényeitől, hogy a felhozott témák minden esetben valamilyen helyi társadalmi vagy környezeti problémát probálnak megoldani és nem kell feltétlenül technológiai, IT megoldással előállni.
Tudatosan Észtország legfejlettlenebb, déli megyéjébe mentünk, ahol az erdő közepén elszórt kistelepüléseken (Észtországban egy falu öt ház) élnek emberek, távol a csili-vili, digitális, innovációs Tallinntól. Észtország társadalompolitikája az öngondoskodásra, a saját erőből való érvényesülésre épül. Az állam rengeteg energiát fektetett abba, hogy felszámolja a korrupciót, adminisztratíve, jogilag és logisztikailag is teret adott a saját kezdeményezések felkarolásának, de onnantól az úton mindenkinek magának kell végigmenni.
Nincsenek (mint Finnországban) magas összegű univerzális szociális juttatások, az észt jóléti ellátórendszer még magyar szemmel is csökevényes. Ehelyett azonban tényleg az van, hogy börtönben kötnek ki a helyi NER lovagok, és kormányok, miniszterek buknak bele magyar szemmel nevetséges korrupciós ügyekbe (például, hogy hivatali autóval viteti a sokgyerekes oktatási miniszter asszony a gyerekeit iskolába). Ezt a kettőt együtt kell tudnunk nézni, hogy megértsük az észt gondolkodást.
A magad ura vagy, az út le van söpörve előtted, de azon végigmenni neked kell.
Ebben a szövegkörnyezetben volt értelme szociális hackathon rendezvényeket szervezni, mert az emberek rendre arról számoltak be, hogy itt (márming Észtországban) vagy magad csinálsz valamit, vagy magadra vagy hagyva.
És tényleg néztem ezeket a bolti eladó asszonyokat, akik sportegyesületet, falumúzeumot, honvédelmi klubot szerveztek Viljandiban az ország középső részén. Kérdeztem nem fáradtak? Azt mondták, de. De a gyerekek már kirepültek, az állam meg nem ad semmit. Vagy megcsináljuk mi, vagy nézzük a falat.
Az észteknek van egy gyönyörű szavuk ezekre az emberekre: Eestvedaja. Azt jelenti "főkolompos". Azokat az egyszerú embereket (tehát nem professzionális projektmenedszereket, népművelőket, tanárokat stb.) értik alattuk, akik tevékenyen csinálnak valamit a helyi közösségükben. Általában a 40+ korosztályhoz tartozó nők ezek, érdekes módon. És rájuk gyönyörűen lehetett építeni szociális hackatonokat.
Már az elsőre beregisztráltak 100-an- Ez volt a plafon, egy héttel a rendezvény előtt le kellett zárni a regisztrációt, mert az iskola, amit kibéreltünk ennyi embert tudott befogadni és ez az optimális létszám.
100 ember már ki fog adni 12-15 teamet. Az volt a nagyon fontos, hogy a rendezvényre nagyon különböző, olyan embereket toborozzunk, akik maguktól egyébként nem találkoznának. Az IT hackathonokon ez megmarad általában a területen belül. Front end, back end, full stack fejlesztők, dizájnerek, marketingesek stb.
A szociális hackathonon egy-egy helyi közösséget próbáltunk lefedni. Jöjjenek a falubeliek, a gazdák, a tűzoltók, a tanárok, a boltosok, a diákok, a pék, a csizmadia és a kádár. Mint a Süsüben. Eleinte nehéz volt megértetni a helyiekkel, hogy ez nekik szól. Az első mondataink után azonnal el akartak küldeni minket a szociális munkásokhoz, hogy ez az ő területük, szervezzünk nekik ilyen rendezvényt.
Mi azonban azt akartuk, hogy az emberek a magukénak érezzék a saját településüket és ne másokra mutogassanak, vagy valamilyen hivatalra, szakmára, akinek (helyettük) meg kell oldani a problémájukat. Észtországban alacsonyak az adók. Még azt sem lehet mondani, hogy én befizettem az adómat, innentől lássák el a feladatokat közpénzből. Az állam világosan kommunikálja a visszafogott szerepét, az önkormányzatoknak annak ellenére nincs pénze, hogy ott a személyi jövedelemadó 50%-a helyben marad. Mennyi bevétele lehet egy önkormányzatnak 5 ház személyi jövedelem adójának feléből?
Ezért aztán jöttek a problémák, hogy nincs közösségi közlekedés a falvak között, hogy nem jó az iskolai étkeztetés, nincsen elég orvos, nem kapnak segítséget a demens idősek. Hogyan lehet a szűkös erőforrásokkal helyben megszervezni az életet. Az állam messze van. Nincs itt. Nem is lesz.
A program első másfél évében több mint 30 helyi kezdeményezés jött létre. Ezek közül 3-4 egy éven belül eljutott oda, hogy felkarolta az önkormányzat vagy saját erőből életben maradtak. Az IT hackathonok startupjainak túlélési aránya 10%. Ezt mi is tudtuk hozni a programjainkkal. A titok az, hogy nagyon sok ilyen rendezvényt kell csinálni. minden kő alá be kell nézni, a legkisebb falvakban is meg kell találni azokat az embereket, akik készek tenni valamit magukért és a közösségükért.
Mára a szociális hackathon (vagyis annak az észt verziója a Loogetalmud) egy elfogadott módszer lett Észtország számos önkormányzatánál. Már nincs szükség EUs forrásra. A helyi önkormányzatok összefogva maguk finanszírozzák ezeket a rendezvényeket. Mindig más önkormányzat területén, mindig más témákkal, de folyamatosan mozgásban van a rendszer.
A magyarok úgy kerültek a képbe, hogy rajtam keresztül a az otthoni Közösségfejlesztők Egyesülete összekapcsolódott a mi észt teamünkkel és egy évet dolgoztunk együtt azon, hogy a magyar viszonyokra adaptáljuk a módszert. Az első sikeres magyar közösségi hackathon Erdélyben, majd Borsodban volt és rögtön utánuk egy egészen más társaság Budapesten, Ferencvárosban is csinált egyet.
És ma látom, hogy készülődik egy ilyen rendezvény Miskolcon is.
Messziről, egy homályos üvegen keresztül látom én a magyar ellenzéket. Élő kapcsolatom nincs velük, nem ismerek senkit, vagy legalábbis nem beszélgetek senkivel mostanában (úgy értem az eltelt 10 évben), aki bármelyik formációnak (MSZP-től a Kutyapártig) tagja lenne, de még olyat se tudok említeni, hogy bármelyik magyar ismerősöm azzal jött volna hozzám, hogy nekem bármilyen élményéről, találkozásáról beszámolt volna az ellenzékkel. Ez nagyon fontos szerintem...azt a küszöbértéket nem érik el, hogy a valóság egy személyesen megerősített szeletében bejöjjenek valamelyik ajtón. A kormánypárt plakátjain (én külföldről ezeket sem látom, csak amikor az ellenzéki média hírt ad róluk) és ugyanennek a médiának a tudósításain, vagy Partizán típusú csatornák interjúin átjön valami. Ilyeneket nézve írtam néha Gyurcsányról . Kivételt jelentettek a választások környékén felhevült remények (bennem is) és akkor engem is elvitt a Márki-Zay vonat, hogy aztán falnak rohanjon. Érdekes módon a Momentum
Olyan 4-5 évente megnézem. És akárhányszor nézem a filmet a történet örök marad, magával ragad, beszív és minden alkalommal rárakódik egy új réteg. Már gyerekkoromban is szerettem az Abigélt. Emlékszem rá, az érzésre, amit kiváltott belőlem. Nem értettem a történetet, főleg a történelmi szálat, a szerelmi szál meg az iskola valószínűleg unalmas volt. Ami megmaradt bennem és valami különös módon vonzott az a szobor volt és a zöld park körülötte. Van bennem egy ősi kép. Azért hívom ősinek, mert nem tudom honnan jön, mélyen jöhet a gyerekkoromból, de magam még mélyebbnek látom, történelminek. Régi, szinte omladozó, de tiszta kertes ház, vad udvarral. Őszi falevelekkel, amik nincsenek összesöpörve a füvön, száraz de még élő bokrok, színes lombos őszi fák. Talán dió. A bejárathoz pár kopott lépcső vezet, kis kővázák vannak oldalt. A házhoz vezető járda nem beton, kőlapokból, szabálytalan kövekből, mint egy régi római út vannak kirakva. Kis szobrok a kertben, stukkók a házon, régi rézkilin
Régóta szerettem volna írni a brazil Jiu-Jitsu küzdősportról, amit a lányom most már hetedik éve űz. Az én ötletem volt eredetileg, hogy csináljon valami küzdősportot. Kicsi korától kezdve terveztem, hogy beíratom valahova...igazából félelemből. Én ugyanis nagyon tartok attól, hogy a lányom generációjára egy olyan világot hagyunk, ami leginkább a Mad Max filmekre fog hasonlítani. A globális felmelegedés elvégzi az egyik felét a másikat megoldjuk mi, megőrül ez a világ. Egyedüli gyerekként itt hagyjuk ezt a kislányt magára és engem már kicsi korában nagyon zavart ez a gondolat. Találtunk hát Tallinnban egy dojo-t, amit egy belga karate bajnok vezetett, aki egy ponton átnyergelt Jiu-Jitsura. Fogalmam sem volt a módszerről, azért oda mentünk, mert angolul voltak az edzések és Bert, az edző nagyon kedves volt. Nekem visszatérő tapasztalatom, hogy valami oknál fogva a küzdősportok űzői a legkedvesebbek, ott a legbarátságosabb a hangulat. Gyerekkoromban én rengeteg sportot kipróbálta
Ferge Zsuzsát sokakkal együtt én is mesteremnek tekintem. Még akkor is ha mára sok dologról mást gondolok, mint ő. De ez nem számít, mert azt hiszem Zsuzsában az volt a nagyszerű, hogy vele lehetett beszélgetni, vitatkozni. 2012-ben engem ért a megriszteltetés, hogy átadhattam neki a tanszéki csoportunk virágcsokrát az ELTE Társadalomtudományi karán Ferge Zsuzsa nagy példakép volt számomra abban, hogyan kell és lehet az akadémiai magasságú tudást (tudományt) a rögvalóssággal összekötni. Én főleg a társadalomtudományok területén el nem bírom viselni a folyamatos nagyotmondást. Az eszmetörténeti, ideológiai okoskodást úgy, hogy közben megvető gőggel viseltetnek ezek művelői bármi iránt, ami gyakorlati, hétköznapi. Még ha okos is az ilyesmi (és sokszor az), felelőtlenségnek tartom, mert a parttalan ideológiai és elméleti diskurzusok kibújnak minden számonkérhetőség, mérhetőség alól, és egyúttal a cselekvés látszatát képesek kelteni, amikor valójában semmilyen cselekvés nincs. Zsuzsa nag
Írtam már erről, és lehet, hogy túlzás, de én mégis így élem meg. Egyszerűen életveszélyes lett bármit is foglalni, rendelni, és legfőképpen fizetni az interneten. Lehet, hogy ez csak ázsiai jelenség, vagy azon belül is kiváltképpen szingapúri. Pedig itt Kínához képest még mindig erős készpénz kultúra is van, mert akárhány kártyás, telefonos, kattintós, kütyüzős fizetési lehetőség van a kiskereskedők olcsóbbik része itt még mindig a készpénzt preferálja. (teszik zsebre és el van nézve nekik, meg a kiskereskedői kultúra amolyan nemzeti örökség errefelé). Kínában, legalábbis a déli és keleti fejlett részeken már egyáltalán nem használnak készpénzt. Az olyan szuperappokon keresztül mint a Tencen mindent elintéznek és évek óta nem látott a mezei kínai készpénzt. Valahogy itt zavarba ejtő sokasága van a fintech megoldásoknak és ezek szabadjára engedve garázdálkodnak versenyeznek egymással. Talán mert már öregszem ki a napi megújulás képességéből, vagy mert rámzuhant Ázsia a nyugis és k
Comments
Post a Comment